Dag 9 Rustdag ?

16 augustus 2019 - Bako Nationaal Park, Maleisië

Vandaag stond er een rustdag op het programma en hier geniet onze vaste reporter volop van, dus vandaag een freelancer.

Er stond op het oog een rustige dag op het programma. Een rustdag aan het strand is natuurlijk nooit verkeerd en papa, mama en Fleur kozen er dan ook voor om deze ochtend en middag in en rond het zwembad/strand te verblijven. Voor de sportievelingen bood gids Fleur echter de mogelijkheid om een trail van zo'n 6 kilometer door de jungle te lopen, wat ongeveer 2 uur zou duren. Omdat we om 10:00 aan de trail zouden beginnen, was er dan 's middags nog genoeg tijd om rond het zwembad te verblijven en dus besloot ik om mee te gaan met de trail. Met 13 andere fanatieke groepsgenoten, waaronder Sanne en haar gezin, gingen we op weg. Het tempo was meteen hoog en we klauterden flink door. Voor sommigen lag dit tempo echter iets te hoog, waardoor we wat langzamer aan gingen doen. Onderweg waren er weinig bijzondere dingen te zien die we niet reeds tijdens andere excursies hadden gezien, op wat verdwaalde paddenstoelen na. Het plezier lag dan ook meer in de fysieke uitdaging en via touwbruggetjes en ontelbare boomstronken waar overheen en onderdoor werd geklommen kwamen we bij het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt: de waterval. Hier konden wat mooie foto's worden gemaakt en hierna werd de afdaling ingezet. Dit ging een stuk vlotter en na 2 uur waren we inderdaad weer terug bij het begin. Al met al een leuke ervaring en een goede ochtend workout.

's Middags konden we lekker luieren rond het zwembad en om 16:00 vertrokken we voor de excursie om op de boot dieren te spotten. Het was de hele middag mooi zonnig weer en ook toen we op de boot stapten scheen het zonnetje nog goed. Maar, je raadt het al, toen begon het te regenen. Steeds harder en vlak daarna ook nog met onweer erbij. Dit hield de rest van de boottocht aan. Naast dat dit natuurlijk jammer is voor ons in de boot, had dit ook een negatief effect op de zichtbaarheid van de dieren die we zouden kunnen spotten. Dit waren de neusapen, krokodillen, dolfijnen en vuurvliegjes. De neusaap hebben we kunnen zien en op het einde wisten we zowaar nog twee paar krokodillen ogen te ontdekken, maar de dolfijnen en vuurvliegjes hielden zich met dit noodweer schuil. Helaas was het dus niet zo'n succesvolle boottocht, maar dit had geen invloed op de sfeer.

Na het avondeten is het tijd om onze koffers te pakken, want morgenochtend gaat de wake-up call om 05:00 (!), omdat we om 09:30 van Kuching weer terug naar Kuala Lumpur vliegen. Vanaf daar gaan we met de bus naar de Cameron Highlands. Dit belooft dus weer een lange reisdag te worden.

Tom

Van reisblog naar fotoboek