Dag 5: Een drijfnat dagje de natuur in

12 augustus 2019 - Kuching, Maleisië

Het kwam met stralen naar beneden, de natuur was gewoonweg niet te stoppen, iedereen was drijf- maar dan ook echt drijfnat. Maar ja, er stond nu eenmaal een natuurexcursie op het programma inclusief een hike van ruim een uur door de ‘jungle’ en ja, dat ging niet over de vlakke geasfalteerde paadjes die wij gewend zijn. Nee, op en af en op en af om nog maar eens op te gaan voordat we definitief af gingen, over boomstronken, rotsblokken, ‘betrouwbare’ bruggetjes met leuningen op Aziatische hoogte. En dat dan bij een temperatuur van dik 30 graden leverde bij (vrijwel) iedereen een vochtigheidsgraad van 100+ op en ja, dat vocht moet je kwijt. Nu zweet ik makkelijk, dat is geen nieuws, maar op een gegeven moment leek mijn bril wel een lek zwembrilletje, zo vol met water stond ie.

Maar goed, onderweg werden we geacht ook nog wat dieren te spotten maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat we de meeste exemplaren uiteindelijk bij het begin- en eindpunt ontmoetten: neusapen, zilver-leaf apen, wilde zwijnen, makaken (de terroraapjes), vliegende eekhoorns (die stil op/tegen de boom bleven plakken) en krabbetjes in vele maten en soorten. Er zal wellicht veel meer te zien zijn geweest maar de meesten hadden het te druk met het in de gaten houden waar de volgende stap gezet moest worden. Uiteindelijk toch wel leuk en wat de dierenaantallen betreft, de natuur laat zich niet sturen.

Na de eenvoudige maar smaakvolle lunch vanuit het Bako National Park  met bootjes (de een wat sneller dan de ander) terug naar Kuching waar de wegen van de groepsleden zich bij het hotel scheidden. Een deel kwam in het zwembad terecht, een ander deel zocht douche en rust op de kamer op, een enkeling begaf zich nog op pad. In de avond zijn Tom & Sanne samen op pad gegaan richting het Maleise deel van de stad, het was bij de brug tussen de stadsdelen druk met ook diverse cameraploegen en een hel verlicht paleis, hoop morgen van T&S meer te horen. Met Fleur en een aantal anderen hebben we met gids Fleur een foodcourt bezocht waar we voor een zeeeer schappelijke prijs smakelijke gerechten kregen voorgeschoteld en waar de (fris)drank ‘ geen drol’ kostte. Net als overigens de benzine, die kost hier ongeveer 2 Ringit per liter, zo’n 40 cent, dus heel veel elektrische auto’s zijn we hier nog niet tegen gekomen. Maar goed, daarvoor waren we hier ook niet.

We hebben nu (tegen 12u) de koffers heringepakt want voor de komende 3 dagen nemen we afscheid van de koffers en moet er bagage mee in de rugzak of sporttas of wat dan ook, we gaan wat rijden en varen naar een wat minder toegankelijk gebied dus minimaliseren van gewicht is het sleutelwoord. Mochten we WiFi blijven houden dan volgt er vanzelf een nieuw verslag, is dat niet zo dan zijn we over 3 dagen weer in de lucht.

Franz