Dag 4: Fleurs verjaardag en eerste dag Borneo

12 augustus 2019 - Kuching, Maleisië

De dag waarvan we al jaren wisten dat die er aan zat te komen was aangebroken, 11 augustus 2019 en dus Fleurs 25e verjaardag. Zoals bijna te doen gebruikelijk een dag die zij en wij niet thuis vierden maar ergens op vakantie. Dit keer in Kuala Lumpur, in de lucht tussen KL en Borneo en in Kuching, de hoofdstad van Sarawak, de deelstaat van Maleisië op het eiland Borneo dat verder bestaat uit Brunei en Kalimantan (Indonesisch Borneo). Je kunt maar eens ergens zijn op je verjaardag. Het leverde haar een ware serenade in de bus en een presentje van gids Fleur op.

De bustocht van het hotel naar KL International AirPort verliep aanmerkelijk vlotter dan de andersomroute bij aankomst. De buschauffeur zou het niet slecht doen op het F1-circuit van Sepang dat we nog passeerden. Inchecken, dutyfree-prijzen vergelijken en wachten, het ging allemaal vlotjes vandaag en zelfs de piloot was dit keer een man van de klok en trapte om precies 11.00u het gaspedaal in. Pas een ruim anderhalf uur later moest ie vol in de remmen, we waren geland op Kuching International AirPort. Dat internationale vertaalde zich direct in een nieuwe paspoortcontrole met als beloning een nieuw stempel want ja, Sarawak mag dan wel onderdeel van Maleisië zijn geworden, ze hadden nog wel wat stempels en bedieners daarvan in de ambtelijke la liggen en die doe je natuurlijk niet voor het verstrijken van de afschrijvingsduur van de hand. En zo vullen wij ons paspoort ook weer met een extra stempel natuurlijk.

We hadden Lina, de lokale gids op het vasteland van Maleisië op KLIA achtergelaten, we zien haar weer bij het volgende deel van de reis. Op Borneo hebben we Mas als lokale begeleider, een gepensioneerde leraar met vrouw en 7 kinderen. Reden voor dat aantal was de wens een dochter te hebben en dat lukte hem en zijn vrouw pas bij de 7e poging. Een aardige rustige man die ook graag het gesprek aangaat met individuele reisdeelnemers, zoals ik zelf heb mogen ondervinden. De voordelen die hij wist op te sommen die het Maleis ambtenaarschap met zich brengt heb ik mijn eigen baas nog nooit horen aanbieden, misschien iets voor het volgende voortgangsgesprek :-) .

In Kuching bezochten we met de bus een aantal bezienswaardigheden voor een fotomoment (een versierde kat, Kuching zou van het lokale woord voor ‘kat’ afgeleid kunnen zijn, het stadhuis in het Chinese deel van de stad, de Staatsmoskee welke naar goed gebruik gesloten bleek en het Sarawakmuseum waarin we kort werden geïnformeerd over lokale denkwijze, oude en nog bestaande gebruiken en over het ontstaan van Sarawak, het lot tijdens WOII en het toetreden tot de staat Maleisië. Het was kort maar interessant, het is moeilijk om een groep van 27 even aandachtig luisterend te houden bleek wel. Een stukje door Little India gewandeld, uitgekomen bij een nieuwe moskee en een flinke loopbrug die het Chinese deel van Kuching verbindt met het Maleise. Je kunt er ook een bootje voor gebruiken, de schipper vraagt er slechts 1 Ringit voor (20-25 cent).

Na de tour afgezet bij het hotel. Het was inmiddels 4u geweest en iedereen was wel toe aan een plons in het zwembad. Nadat de koffers bij de kamers waren gearriveerd dus snel verkleed en het zwembad opgezocht. Het water bleek van lauwe-soep-temperatuur en wij vormden de ballen. Echt opfrissen dus niet maar wel even wat zweet afgespoeld want had ik al verteld dat 33 graden met luchtvochtigheid van 80% best warm is.

Fleur vond het leuk wanneer er ‘s avonds bij het eten meer groepsgenoten mee zouden gaan (je wordt maar 1 keer 25 tenslotte) en laat dat maar aan Mieke over: mensen werden gepolst, een lokaal restaurant werd blij gemaakt met een reservering voor 20 personen en dat aantal werd uiteindelijk verhoogd tot 28; iedereen wilde wel mee, inclusief de jongste Fleur (want die gids wordt in december pas 25). Het was gezellig en iedereen heeft kunnen bestellen wat ie wilde want zowel de etens- als de drankkaart bood voldoende variatie. Na terugkeer naar het hotel gingen de meeste ouderen richting kamer en (naar achteraf bleek ‘heerlijk’ bed), de jarige sloot met wat jeugd de dag af in de Skybar.

Selamat datang op Borneo/in Sarawak en welkom in je 26e levensjaar Fleur !!

1. Rina:
    12 augustus 2019
    Dat heb je weer prachtig beschreven 👍🏻
  2. Ingrid:
    12 augustus 2019
    Leuk gevierd zo te horen :-)