Dag 13 Georgetown Penang

22 augustus 2019 - Georgetown, Maleisië

Zeven jaar geleden was ik ziek tijdens het verblijf in Georgetown, tenminste kon ik de stadstour toen niet meemaken. Een herkansing dus dit keer en waar het 7 jaar geleden per riksja ging was nu de bus het vervoermiddel wat de mogelijkheid bood verder te gaan dan enkel het centrum.

De eerste stop was bij een dubbel tempelcomplex, een Thais en aan de overkant van de straat een Tibetaans. De verschillen waren duidelijk maar de overeenkomsten ook, blingbling voerde bij beide de boventoon. Het waren beide wel fraaie bouwwerken,  het Tibetaans bestond uit meerdere gebouwen.

Vervolgens door de duidelijk betere wijk met oude koloniale, of in die stijl gebouwde, huizen richting Penang Hill voor een bezoek aan de Kek Lok Si tempel, bereikbaar met een kabelbaantje. De tempel staat bekend als de tempel van de 1000 boeddha's en ik heb ze niet geteld maar het zullen er zeker niet minder geweest zijn. Hoog boven de tempel uit steekt een tussen pilaren staand beeld van de godin van mercy/vergiffenis. Een ander markant herkenningspunt is de pagodetempel welke o a. door Fleur, Tom en Sanne beklommen is zodat wij van onderaf foto's van hen konden maken. Tussendoor van een monnik in opleiding uitleg gehad over de redenen voor hun nagenoeg kale schedel. Door zich kaal te scheren heeft hij 's ochtends geen tijd nodig voor uiterlijk vertoon als het kapsel hetgeen hem meer tijd opleverde voor dingen die er echt toe doen, de innerlijke waarden. Ik besefte me dat ik nog 2 tondeusestandjes af ben van die rustgevende toestand. Anderen zou het aanzienlijk meer tijdwinst opleveren!😀.

Nadat we de terugtocht te voet hadden afgelegd (zijn immers geen watjes, maar wel behoorlijk verhitte niet watjes) in de koele bus weer downhill naar het oudere deel. Even langs Fort Cornwallis, de 1e Britse handelspost op dit eiland en daarna een stop bij de Chew Clan Jetty, de oude jettyhaven met volop aan elkaar verbonden paalwoningen. Het geheel vormt een UNESCO Heritage gebied, het was apart maar zo uitzonderlijk, mwa.

Aparter en ook UNESCO beschermd was het Khoo Kongsi clan huis. Het familiehuis voor Chinezen met de achternaam Khoo, met een zeer fraai centraal huis waarin de historie van deze familie is terug te vinden. Verder o.a. een openluchttheater en ook de woningen van vele van de huidige clanmembers, deels nog steeds actief in de visserij. In dit deel van de stad zijn meerdere Chinese clans thuis, zonder dat je daarbij moet denken aan maffia of clanoorlogen.

Terug naar het hotel, nog even ergens gaan lunchen en het 2e deel van de middag in en rond het zwembad. Na het avondeten de dag afgesloten met een bezoekje aan een bar waar een groot deel van de groep zich verzameld had voor een drankje ter gelegenheid van de 26e verjaardag van een ander groepslid.

Morgen al op pad naar de laatste vakantiebestemming, Langkawi.

20190820_085032