Dag 11 Cameron Highlands

18 augustus 2019 - Tanah Rata, Maleisië

Op deze volle dag Cameron Highlands hadden we de keuze uit een aantal optionele excursies, de 1 voor en de ander na het gezamenlijk dagprogramma. Wij kozen voor het voorprogramma dus dat betekende om 08.00u op pad met een tweetal jeeps, richting Mossy Forest. Een tocht naar 2000 meter hoogte wat in combinatie met de koelere temperaturen inderdaad tot een heel andere vegetarie leidt dan dat we eerder tegen kwamen. En waar het om dezelfde plant ging was het op deze hoogte een kleinere variant, bijvoorbeeld bij bamboehout. Het was een leuke wandeling over trapjes en loopvlonders dus ook goed te doen. Aan het einde van de tocht liet de gids ons een stukje bodembedekking voelen, het was net of je over een trampoline liep.

De jeeps brachten ons vervolgens naar de theeplantage waar we herenigd werden met degenen die wat uitgeslapen hadden. Ook Martijn die gisteren niet lekker en ook nog ongelukkig gevallen was, was daar weer bij. Nog niet 100% maar hij was er. Op de theeplantage leidde gids Lina ons eerst rond door een stukje van de fabriek waar ze het produktieproces uitlegde en ons de verschillende kwaliteiten van thee (en de juiste theetrektijd) toelichtte. Vervolgens was er de gelegenheid tot het maken van foto's van de theevelden en tot het kopen van theeprodukten en/of het nuttigen van heerlijk gebak.

Een traditionele 45 jaar oude Bas Sekolah (schoolbus) bracht ons vervolgens de helling af hetgeen met de nodige even traditionele gaten,  hobbels en bobbels en vooral tegenliggers bepaald geen sinecure was. Terug in het eerste plaatsje konden we overstappen in onze eigen bus waarmee we nog een bezoek brachten aan een aardbeienfarm. Slimme locals hadden het concept 'laat de toerist zijn eigen aardbeien maar plukken' bedacht en dat werkte goed. De zelfgeplukte exemplaren konden verwerkt worden in een milkshake of al dan niet overgoten met slagroom en chocola genuttigd worden.

Hierna tekende zich voor de 2e keer deze dag een scheiding af binnen de groep: een deel maakte zich op voor een als pittig aangekondigde hike op zoek naar de hier in de jungle voorkomende Rafflesia, een bloem die hier een doorsnee van 70cm kan bereiken maar slechts enkele dagen bloeit en vreselijk kan stinken. Een ander deel, waaronder wij, bezocht een vlindertuin waar naast vlinders nog verschillende andere kleine diersoorten (o.a. wandelend blad) en fraaie bloemen te bezichtigen waren. Een kleurvol einde van ons dagje 'natuur'.

Op de terugweg een lunchstop gemaakt waarbij wij met Sanne, Martijn en gids Fleur kozen voor een Asian foodcourt voor een bordje rijst met lekkers. Martijn hield het nog bij toekijken.

We zijn nu terug in het hotel om wat te luieren (het is tenslotte zondag) voordat we ons vanavond aan steamboaten (soort fondue van groenten en vlees/vis in een pittige of niet pittige bouillon) gaan wagen om de avond af te sluiten in de karaokekelder van het hoofdgebouw. Als het de moeite waard is kom ik daar in een later verslag nog op terug.

IMG-20190818-WA0029IMG-20190818-WA0025